ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄
Σχολ. Έτος 2013-2014 Ονομ/μο:____________________
Ημερ/νία: 13/12/2014
ΩΡΙΑΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ
Α.Κείμενο
Η μουσική εξημερώνει
Mουσικὴν [...] πᾶσι μὲν ἀνθρώποις ὄφελος ἀσκεῖν, Ἀρκάσι δὲ καὶ ἀναγκαῖον. [...] Παρὰ μόνοις γὰρ Ἀρκάσι πρῶτον μὲν οἱ παῖδες ἐκ νηπίων ᾄδειν ἐθίζονται κατὰ νόμους τοὺς ὕμνους καὶ παιᾶνας, οἷς ἕκαστοι κατὰ τὰ πάτρια τοὺς ἐπιχωρίους ἥρωας καὶ θεοὺς ὑμνοῦσι· μετὰ δὲ ταῦτα [...] πολλῇ φιλοτιμίᾳ χορεύουσι κατ’ ἐνιαυτὸν τοῖς Διονυσιακοῖς αὐληταῖς ἐν τοῖς θεάτροις [...]. Καὶ τῶν μὲν ἄλλων μαθημάτων ἀρνηθῆναί τι μὴ γινώσκειν οὐδὲν αἰσχρὸν ἡγοῦνται, τήν γε μὴν ὠδὴν οὔτ’ ἀρνηθῆναι δύνανται διὰ τὸ κατ᾿ ἀνάγκην πάντας μανθάνειν, οὔθ’ ὁμολογοῦντες ἀποτρίβεσθαι διὰ τὸ τῶν αἰσχρῶν παρ’ αὐτοῖς νομίζεσθαι τοῦτο. [...] Ταῦτά τέ μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι παρεισαγαγεῖν οὐ τρυφῆς καὶ περιουσίας χάριν, ἀλλὰ θεωροῦντες μὲν τὴν ἑκάστων αὐτουργίαν καὶ συλλήβδην τὸ τῶν βίων ἐπίπονον καὶ σκληρόν, θεωροῦντες δὲ τὴν τῶν ἠθῶν αὐστηρίαν, ἥτις αὐτοῖς παρέπεται διὰ τὴν τοῦ περιέχοντος ψυχρότητα καὶ στυγνότητα τὴν κατὰ τὸ πλεῖστον ἐν τοῖς τόποις ὑπάρχουσαν.
Πολύβιος, Ἱστορίαι 4.20.4-21.1
Β. Ερωτήσεις-Ασκήσεις
1) Να μεταφράσετε το απόσπασμα που είναι με έντονη γραφή. (μον. 4)
2) Ποιες συνήθειες των Αρκάδων
αποδεικνύουν κατά τον Πολύβιο τη στενή σχέση τους με τη μουσική και με το
τραγούδι; (μον. 2)
3) Τι ήθελαν να πετύχουν οι Αρκάδες
καθιερώνοντας την καλλιέργεια της μουσικής και του τραγουδιού; (μον. 2)
4) Να συμπληρώσετε τον πίνακα με νεοελληνικά
παράγωγα ουσιαστικά και επίθετα των ρημάτων της α.ε. που σας δίνονται. Στη
συνέχεια να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με την κατάλληλη λέξη: (μον. 1+1)
ρήμα
|
ουσιαστικά
|
επίθετα
|
ὑπομένω
|
|
|
ἐπιμένω
|
|
|
ἐμμένω
|
|
|
ἐπιδίδωμι
|
|
|
στερέω, στερῶ
|
|
|
ἀπαλλάσσω
|
|
|
ἀνταλλάσσω
|
|
|
- Η ____________________ που επιδεικνύει στην υποστήριξη της πρότασής του αποκλείει κάθε συνεννόηση.
- Στο σχολείο μας έγινε ____________________ μαθητών με μαθητές από τη Γαλλία στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος.
- Η ____________________ των μαθητών μας στις φετινές εξετάσεις ήταν πολύ ικανοποιητική.
- Με ____________________ και ____________________ μπορεί κανείς να πετύχει τον στόχο του.
- Ο εισαγγελέας πρότεινε την ____________________ του κατηγορουμένου λόγω αμφιβολιών.
- Σε όσους καταδικάζονται για σοβαρά πολιτικά αδικήματα επιβάλλεται ____________________ των πολιτικών δικαιωμάτων τους.
5) Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. με α΄ συνθετικό το επίρρημα εὖ ή το μόριο δυσ- που να αποδίδουν τις παρακάτω φράσεις: (μον.. 2)
αυτός που είναι δύσκολο να επιλυθεί
|
→
|
__________________
|
αυτός που ηχεί ευχάριστα
|
→
|
__________________
|
αυτός που πείθεται δύσκολα
|
→
|
__________________
|
αυτός που θραύεται εύκολα
|
→
|
__________________
|
αυτός που κινείται με δυσκολία, ο αργός
|
→
|
__________________
|
αυτός που προμηνύει δυσάρεστη έκβαση κάποιου πράγματος
|
→
|
__________________
|
6) Nα γράψετε τους
τύπους αορίστου β΄ των ρημάτων λαμβάνω και εὑρίσκομαι που
ζητούνται στην πρώτη στήλη: (μον. 2)
|
λαμβάνω
|
εὑρίσκομαι
|
γ΄εν. υποτ.
|
|
|
β΄ πληθ. ευκτ.
|
|
|
β΄εν. προστ.
|
|
|
γ΄πληθ. προστ.
|
|
|
απαρέμφατο
|
|
|
ονομ. εν. αρσ. μτχ.
|
|
|
7) Να αντιστοιχίσετε τους τύπους των συνηρημένων
ρημάτων της Α΄στήλης με τη γραμματική αναγνώρισή τους στη Β΄στήλη: (μον. 1)
Α΄
|
Β΄
|
1. κατασπᾶν
|
α. απαρ. ενεστ. μ.φ.
|
2. εὐφήμει
|
β. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
|
3. δεῖ
|
γ. β΄ εν. προστ. ενεστ. ε.φ.
|
4. ἐᾷ
|
δ. απαρ. ενεστ. ε.φ.
|
5. ἐξομοιοῦται
|
ε. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. μ.φ.
|
6. ἐπιμελεῖσθαι
|
στ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
|
8) Να επιλέξετε από το πλαίσιο το κατάλληλο
ουσιαστικό (λαμβάνοντας υπόψη και τον συντακτικό του ρόλο) και να συμπληρώσετε
τα κενά των παρακάτω προτάσεων: (μον.
1)
α. Τῶν
τε ἀνθρώπων
τοὺς ἀχρειοτάτους ξὺν ________________ καὶ ________________ ἐξεκόμισαν.
|
γυναιξί
παισίν τὸν παῖδα ναῦς χειρί ὦ γύναι |
β. Πρῶτον
μὲν οὖν ἀποδείξω ὑμῖν ὅτι οὐκ ἐκέλευσα πιεῖν ________________ τὸ φάρμακον.
|
|
γ. Φαίνεται δὲ
καὶ Σαμίοις Ἀμεινοκλῆς Κορίνθιος ναυπηγὸς________________ ποιήσας
τέσσαρας. |
|
δ. Ἐπειδή
τε ὁ στρατὸς ἐσεβεβλήκει, πολλῇ ________________ ἐπεβοήθουν πάντες.
|
9) Να αναγνωρίσετε (είδος, λειτουργία, εισαγωγή,
εκφορά, τί δηλώνει η έγκλιση) τις δευτερεύουσες προτάσεις: (μον. 3)
- Ὅτε ἡ ναυμαχία ἐγένετο, ἔτυχεν ἐν Ἀβύδῳ ὤν.
- Ἔπεμψε στρατιώτας, ἵνα βοηθήσειαν τῇ πόλει.
- Ἡρακλῆς ἠπόρει ποίαν ὁδὸν τράποιτο.
10) Να αντιστοιχίσετε τις κύριες προτάσεις της
Α΄στήλης με τις δευτερεύουσες της Β΄. Να σημειώσετε το είδος των δευτερευουσών
προτάσεων: (μον. 1)
Α΄
|
Β΄
|
1. Ἐν
ταῖς
χορηγίαις γιγνώσκουσιν
|
α.
ὅτε δεινότατος ἑαυτοῦ ἦσθα
|
2. Τὰ δὲ
ἐντὸς [τοῦ σώματος] οὕτως ἐκάετο
|
β..
ὅτι χορηγοῦσι
μὲν οἱ πλούσιοι, χορηγεῖται δὲ ὁ δῆμος.
|
3. Εἴθε σοι, ὦ Περίκλεις, τότε συνεγενόμην
|
γ. ὥστε
μήτε τῶν πάνυ
λεπτῶν ἱματίων ἀνέχεσθαι.
|
4. . Ἄξιον
δ’ ἐπὶ τῆς νῦν ἡλικίας ποιήσασθαι τὴν στρατείαν
|
δ.
ὅτι χαλεπῶς
φέρω τοῖς
παροῦσι
πράγμασι
|
5 Ἄνδρες
στρατιῶται, μὴ θαυμάζετε |
ε.
ἵν’ οἱ
τῶν συμφορῶν κοινωνήσαντες, οὗτοι καὶ τῶν ἀγαθῶν ἀπολαύσωσι..
|
Καλή επιτυχία!!!!
Η
εισηγήτρια
Ελένη Αντζουλάτου (ΠΕ02)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου