Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014



ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ                                 μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα  Γ΄

Σχολ. Έτος 2013-2014                                           Ονομ/μο:____________________

                                                                               Ημερ/νία: 13/12/2014

                 ΩΡΙΑΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

Α.Κείμενο

Η μουσική εξημερώνει

Mουσικν [...] πσι μν νθρώποις φελος σκεν, ρκάσι δ κα ναγκαον. [...] Παρ μόνοις γρ ρκάσι πρτον μν ο παδες κ νηπίων δειν θίζονται κατ νόμους τος μνους κα παινας, ος καστοι κατ τ πάτρια τος πιχωρίους ρωας κα θεος μνοσι· μετ δ τατα [...] πολλ φιλοτιμί χορεύουσι κατ’ νιαυτν τος Διονυσιακος αλητας ν τος θεάτροις [...]. Κα τν μν λλων μαθημάτων ρνηθναί τι μ γινώσκειν οδν ασχρν γονται, τήν γε μν δν οτ’ ρνηθναι δύνανται δι τ κατ᾿ νάγκην πάντας μανθάνειν, οθ’ μολογοντες ποτρίβεσθαι δι τ τν ασχρν παρ’ ατος νομίζεσθαι τοτο. [...] Τατά τέ μοι δοκοσιν ο πάλαι παρεισαγαγεν ο τρυφς κα περιουσίας χάριν, λλ θεωροντες μν τν κάστων ατουργίαν κα συλλήβδην τ τν βίων πίπονον κα σκληρόν, θεωροντες δ τν τν θν αστηρίαν, τις ατος παρέπεται δι τν το περιέχοντος ψυχρότητα κα στυγνότητα τν κατ τ πλεστον ν τος τόποις πάρχουσαν.
Πολύβιος, στορίαι 4.20.4-21.1

Β. Ερωτήσεις-Ασκήσεις
1) Να μεταφράσετε το απόσπασμα που είναι με έντονη γραφή. (μον. 4)
2) Ποιες συνήθειες των Αρκάδων αποδεικνύουν κατά τον Πολύβιο τη στενή σχέση τους με τη μουσική και με το τραγούδι; (μον. 2)
3) Τι ήθελαν να πετύχουν οι Αρκάδες καθιερώνοντας την καλλιέργεια της μουσικής και του τραγουδιού; (μον. 2)

4) Να συμπληρώσετε τον πίνακα με νεοελληνικά παράγωγα ουσιαστικά και επίθετα των ρημάτων της α.ε. που σας δίνονται. Στη συνέχεια να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με την κατάλληλη λέξη:  (μον. 1+1)
ρήμα
ουσιαστικά
επίθετα
πομένω


πιμένω


μμένω


πιδίδωμι


στερέω, στερ


παλλάσσω


νταλλάσσω


  1. Η ____________________ που επιδεικνύει στην υποστήριξη της πρότασής του αποκλείει κάθε συνεννόηση.
  2. Στο σχολείο μας έγινε ____________________ μαθητών με μαθητές από τη Γαλλία στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος.
  3. Η ____________________ των μαθητών μας στις φετινές εξετάσεις ήταν πολύ ικανοποιητική.
  4. Με ____________________ και ____________________ μπορεί κανείς να πετύχει τον στόχο του.
  5. Ο εισαγγελέας πρότεινε την ____________________ του κατηγορουμένου λόγω αμφιβολιών.
  6. Σε όσους καταδικάζονται για σοβαρά πολιτικά αδικήματα επιβάλλεται ____________________ των πολιτικών δικαιωμάτων τους.

5) Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. με α΄ συνθετικό το επίρρημα ε ή το μόριο δυσ- που να αποδίδουν τις παρακάτω φράσεις: (μον.. 2)
αυτός που είναι δύσκολο να επιλυθεί
__________________
αυτός που ηχεί ευχάριστα
__________________
αυτός που πείθεται δύσκολα
__________________
αυτός που θραύεται εύκολα
__________________
αυτός που κινείται με δυσκολία, ο αργός
__________________
αυτός που προμηνύει δυσάρεστη έκβαση κάποιου πράγματος
__________________

6) Nα γράψετε τους τύπους αορίστου β΄ των ρημάτων λαμβάνω και ερίσκομαι που ζητούνται στην πρώτη στήλη: (μον. 2)

λαμβάνω
ερίσκομαι
γ΄εν. υποτ.


β΄ πληθ. ευκτ.


β΄εν. προστ.


γ΄πληθ. προστ.


απαρέμφατο


ονομ. εν. αρσ. μτχ.



7) Να αντιστοιχίσετε τους τύπους των συνηρημένων ρημάτων της Α΄στήλης με τη γραμματική αναγνώρισή τους στη Β΄στήλη: (μον. 1)
Α΄
Β΄
1. κατασπν
α. απαρ. ενεστ. μ.φ.
2. εφήμει
β. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.
3. δε
γ. β΄ εν. προστ. ενεστ. ε.φ.
4. ἐᾷ
δ. απαρ. ενεστ. ε.φ.
5. ξομοιοται
ε. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. μ.φ.
6. πιμελεσθαι
στ. γ΄ εν. οριστ. ενεστ. ε.φ.


8) Να επιλέξετε από το πλαίσιο το κατάλληλο ουσιαστικό (λαμβάνοντας υπόψη και τον συντακτικό του ρόλο) και να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων: (μον. 1)
α. Τν τε νθρώπων τος χρειοτάτους ξν ________________ κα ________________ ξεκόμισαν.
γυναιξί
παισίν
τ
ν παδα
να
ς
χειρί
γύναι
β. Πρτον μν ον ποδείξω μν τι οκ κέλευσα πιεν ________________ τ φάρμακον.
γ. Φαίνεται δ κα Σαμίοις μεινοκλς Κορίνθιος ναυπηγς________________ ποιήσας τέσσαρας.
δ. πειδή τε στρατς σεβεβλήκει, πολλ ________________ πεβοήθουν πάντες.

9) Να αναγνωρίσετε (είδος, λειτουργία, εισαγωγή, εκφορά, τί δηλώνει η έγκλιση) τις δευτερεύουσες προτάσεις: (μον. 3)
  1. τε ναυμαχία γένετο, τυχεν ν βύδ ν.
  2. πεμψε στρατιώτας,να  βοηθήσειαν τ πόλει.
  3. ρακλς πόρει ποίαν δν τράποιτο.
10) Να αντιστοιχίσετε τις κύριες προτάσεις της Α΄στήλης με τις δευτερεύουσες της Β΄. Να σημειώσετε το είδος των δευτερευουσών προτάσεων: (μον. 1)
Α΄
Β΄
1. ν τας χορηγίαις γιγνώσκουσιν
α.τε δεινότατος αυτο σθα
2. Τ δ ντς [το σώματος] οτως κάετο
β..τι χορηγοσι μν ο πλούσιοι, χορηγεται δ δμος.
3. Εθε σοι, Περίκλεις, τότε συνεγενόμην
γ. στε μήτε τν πάνυ λεπτν ματίων νέχεσθαι.
4. . ξιον δ’ π τς νν λικίας ποιήσασθαι τν στρατείαν
δ.τι χαλεπς φέρω τος παροσι πράγμασι
5 νδρες στρατιται, μ θαυμάζετε
ε.ν’ ο τν συμφορν κοινωνήσαντες, οτοι κα τν γαθν πολαύσωσι..
 


                                                       Καλή επιτυχία!!!!


                                                                                                 Η εισηγήτρια
                                                                                          Ελένη Αντζουλάτου (ΠΕ02)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου