ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ
Τάξη: Β΄
ΣΧΟΛ.
ΈΤΟΣ 2013-2014
Μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Ονομ/μο:………………….
Ημερ/νία:03/06/2014
ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΜΑΪΟΥ-ΙΟΥΝΙΟΥ 2014
ΘΕΜΑΤΑ:
Α.
Κείμενο:
Ὃς ἂν τολμήσῃ πατέρα ἢ μητέρα ἢ τούτων
πατέρας ἢ μητέρας τύπτειν, πρῶτον μὲν ὁ προστυγχάνων βοηθείτω, καὶ ὁ μὲν
μέτοικος ἢ ξένος εἰς προεδρίαν τῶν ἀγώνων καλείσθω βοηθῶν, μὴ βοηθήσας δὲ
ἀειφυγίαν ἐκ τῆς χώρας φευγέτω· ὁ δὲ μὴ μέτοικος βοηθῶν μὲν ἔπαινον ἐχέτω, μὴ
βοηθῶν δέ, ψόγον· δοῦλος δὲ βοηθήσας μὲν ἐλεύθερος γιγνέσθω, μὴ βοηθήσας δὲ
πληγὰς ἑκατὸν τῇ μάστιγι τυπτέσθω. Ἐὰν δέ τις ὄφλῃ δίκην αἰκίας γονέων, πρῶτον
μὲν φευγέτω ἀειφυγίαν ἐξ ἄστεως εἰς τὴν ἄλλην χώραν καὶ πάντων ἱερῶν εἰργέσθω,
κατελθὼν δὲ θανάτῳ ζημιούσθω. Ἐὰν δέ τις ἐλεύθερος τῷ τοιούτῳ συμφάγῃ ἢ συμπίῃ
ἤ τινα τοιαύτην ἄλλην κοινωνίαν κοινωνήσῃ ἢ καὶ μόνον ἐντυγχάνων που
προσάπτηται ἑκών, μήτε εἰς ἱερὸν ἔλθῃ μηδὲν μήτ' εἰς ἀγορὰν μήτ' εἰς πὸλιν ὅλως
πρότερον ἢ καθήρηται.
Πλάτων, Νόμοι
881b-e (διασκευή)
1.
Ποιός έπαινος και ποιά ποινή προβλεπόταν από τους σχετικούς νόμους για τους
δούλους; (μον. 2)
2.
Ποιές απαγορεύσεις έπρεπε να γνωρίζει ο ελεύθερος πολίτης ώστε να μην
τιμωρηθεί; ( μον. 2)
3.
Πώς επαληθεύεται από όσα διαβάσατε η ιδιαίτερη σημασία που απέδιδε ο Πλάτων
στον σεβασμό προς τους μεγαλύτερους;
( μον. 2)
4
α.
Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της Α στήλης με τις σημασίες τους στη Β στήλη: (μον. 2)
Α
|
Β
|
1.
ελπιδοφόρος
|
. παράλογος
|
2.
φορά
|
. αξιόπιστος
|
3.
φερέγγυος
|
. επίμονος
|
4.
ανωφερής
|
. γόνιμος
|
5.
φορτικός
|
. αλλιώτικος
|
6.
παράφορος
|
. ανοδικός
|
7.
καρποφόρος
|
. κατεύθυνση
|
8.
διαφορετικός
|
. αισιόδοξος
|
β.
Να βρείτε το β΄ συνθετικό των παρακάτω σύνθετων επιθέτων. ( μον. 2)
Α΄ συνθετικό
|
Β΄ συνθετικό
|
Σύνθετη λέξη
|
α-
στερητικό
|
|
άγνωστος
|
α-
στερητικό
|
|
άνισος
|
δυσ-
|
|
δύσβατος
|
ευ-
|
|
ευτυχής
|
πας
|
|
πάνσοφος
|
5
α. Να
σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό. (μον. 2,5)
ὁ κόραξ: ...................... (γενική ενικού)
/....................... (ονομαστική πληθυντικού)
ἡ ἐλπίς: ..................... (κλητική ενικού) /.....................
(δοτική πληθυντικού)
ὁ πατήρ: .................. (δοτική ενικού)/
..................... (γενική πληθυντικού)
ὁ ἄξων: ..................... (αιτιατική ενικού)
ὁ χειμών: .................... (αιτιατική
πληθυντικού)
ὁ λιμήν: ...................... (γενική ενικού)
τὸ πλῆθος: ................. (ονομαστική
πληθυντικού)
β. Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα, όπου χρειάζεται, τοποθετώντας τα ρήματα στις υπόλοιπες
εγκλίσεις του χρόνου
στον οποίο βρίσκονται.
(μον. 2,5)
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΕΥΚΤΙΚΗ
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
διώξομεν
|
|
|
ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
|
|
|
παιδεύοιμι
|
ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
|
ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
|
|
|
κηρύξατε
|
κρύπτεσθε
|
|
ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
|
|
|
στρατεύσηται
|
|
ΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
|
6 α. Να αναγνωρίσετε στις παρακάτω προτάσεις το είδος του ρήματος (αμετάβατο ή
μεταβατικό).
Τα μεταβατικά να
αναγνωρίσετε αν είναι μονόπτωτα ή δίπτωτα,
αφού εντοπίσετε τα αντικείμενα τους. (μον.
2,5)
1
Λακεδαιμόνιοι ἀπέθανον ἐν Θερμοπύλαις.
2
Διηγήσομαι ὑμῖν μῦθον.
3
Ἀλέξανδρος ἐπεκράτησε τῶν
πολεμίων.
4
Σωκράτης διδάσκει τοὺς νεανίας τὴν ἀρετὴν.
β. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τα απρόσωπα ρήματα
και τις απρόσωπες εκφράσεις, το υποκείμενό τους και τη
δοτική
προσωπική (όπου
υπάρχει). (μον. 2,5)
i.
Δοκεῖ
αὐτοῖς
τὴν εἰρήνην δέχεσθαι.
ii.
Ἄξιόν ἐστι
σὲ ὑμνεῖν.
iii.
Καιρὸς ἐστὶν ἡμῖν πράττειν τὰ δέοντα.
iv.
Δεῖ
ἡμᾶς θεραπεύειν τοὺς
θεούς.
Καλή
επιτυχία!!!
Ο Διευθυντής Η
εισηγήτρια
Γουβέλης Ηλίας
Αντζουλάτου Ελένη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου