ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ
μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄
Σχολ. Έτος 2013-2014
Ονομ/μο:____________________
Ημερ/νία: 13/02/2014
ΩΡΙΑΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ
Α. κείμενο:
Ένας στοργικός ηγέτης
Ἅπαντες ἐπιστάμεθα ὅτι Ἀγησίλαος, ὅπου
ᾤετο τὴν πατρίδα τι ὠφελήσειν, οὐ πόνων ὑφίετο, οὐ κινδύνων ἀφίστατο, οὐ χρημάτων ἐφείδετο, οὐ σῶμα, οὐ
γῆρας προὐφασίζετο, ἀλλὰ καὶ
βασιλέως ἀγαθοῦ τοῦτο ἔργον
ἐνόμιζε, τὸ τοὺς ἀρχομένους
ὡς πλεῖστα ἀγαθὰ
ποιεῖν. Ἐν τοῖς μεγίστοις δὲ
ὠφελήμασι τῆς πατρίδος καὶ τόδε ἐγὼ
τίθημι αὐτοῦ, ὅτι δυνατώτατος ὢν
ἐν τῇ πόλει φανερὸς ἦν μάλιστα τοῖς
νόμοις λατρεύων. Τίς γὰρ
ἂν ἠθέλησεν ἀπειθεῖν ὁρῶν τὸν βασιλέα πειθόμενον; [...] Ὃς καὶ πρὸς
τοὺς διαφόρους ἐν τῇ πόλει ὥσπερ
πατὴρ πρὸς παῖδας προσεφέρετο. Ἐλοιδορεῖτο μὲν γὰρ
ἐπὶ τοῖς ἁμαρτήμασιν,
ἐτίμα δ' εἴ τι καλὸν πράττοιεν, παρίστατο δ' εἴ τις συμφορὰ συμβαίνοι, ἐχθρὸν μὲν
οὐδὲνα ἡγούμενος πολίτην, ἐπαινεῖν δὲ πάντας ἐθέλων,
σῴζεσθαι δὲ πάντας κέρδος νομίζων,
ζημίαν δὲ τιθεὶς εἰ καὶ
ὁ μικροῦ ἄξιος ἀπόλοιτο.
Ξενοφῶν, Ἀγησίλαος
7.1-3
- Τι θεωρούσε καθήκον του σωστού πολιτικού ο Αγησίλαος σύμφωνα με τον Ξενοφώντα;
(μον. 2)
- Πώς συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπολίτες του; Τι είδους σχέση επιδίωκε να δημιουργήσει μαζί τους; (μον. 2)
- Θα μπορούσε ο Αγησίλαος να χαρακτηριστεί, εκτός από ηγέτης, και «παιδαγωγός»; Ποια στοιχεία του κειμένου μπορούν να στηρίξουν αυτόν τον χαρακτηρισμό; (μον. 2)
- Να συμπληρώσετε τους τύπους που λείπουν με λέξεις της ν.ε. ομόρριζες των ρημάτων που δίνονται, σύμφωνα με το συμπληρωμένο παράδειγμα: (μον. 2)
ἀνάγω
|
αναγωγή
|
αναγωγικός
|
ανάγωγος
|
εἰσάγω
|
|
|
|
ἐξάγω
|
|
|
|
κατάγω
|
|
|
|
μετάγω
|
|
|
|
παράγω
|
|
|
|
- Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. (ουσιαστικά ή επίθετα) με τα συνθετικά που δίνονται: (μον. 2)
σύν + τέμνω
|
_______________________
|
παρά + τείνω
|
_______________________
|
ἀνά + μορφόω, μορφῶ
|
_______________________
|
ἀπό + καλύπτω
|
_______________________
|
ἀ- + καρπός
|
_______________________
|
διά + γράφω
|
_______________________
|
ἀεί + κινέω, κινῶ
|
_______________________
|
ἀ- + ὁρίζω
|
_______________________
|
δυσ- + τύχη
|
_______________________
|
ἀμφί + βάλλω
|
_______________________
|
εὖ + γένος
|
_______________________
|
κατά + λέγω
|
_______________________
|
ἐπί + ὅρκος
|
_______________________
|
ἀπό+γνωση
|
_______________________
|
ἐκ + τρέπω
|
_______________________
|
ἀντί + δίκη
|
_______________________
|
- Να γράψετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού: (μον. 2,5)
τὸν μῆνα
|
__________________
|
τοῦ ἐλαιῶνος
|
__________________
|
τῷ πυρῆνι
|
__________________
|
τοῦ κώδωνος
|
__________________
|
τὴν ἀηδόνα
|
__________________
|
τοὺς κανόνας
|
__________________
|
οἱ νιπτῆρες
|
__________________
|
τῶν δαιμόνων
|
__________________
|
τῷ ἄξονι
|
__________________
|
τῷ βέλει
|
__________________
|
7. τὸ ξίφος, ὑπηρέτας: Να κλίνετε τα
ουσιαστικά. (μον. 2,5)
|
ενικός
αριθμός
|
πληθυντικός
αριθμός
|
||
ονομ.
|
|
|
|
|
γεν.
|
|
|
|
|
δοτ.
|
|
|
|
|
αιτ.
|
|
|
|
|
κλητ.
|
|
|
|
|
- Στις
παρακάτω φράσεις να εντοπίσετε τα αντικείμενα και να τα διακρίνετε σε
άμεσο και έμμεσο: (μον. 2,5)
α. Ὁ πάππος τὸν Κῦρον στολὴν καλὴν ἐνέδυσε.
β. Λακεδαιμόνιοι ἐκώλυον (= παρεμπόδιζαν) τοὺς Ἠλείους τοῦ ἀγῶνος.
γ. Μήτε ὑπεσχόμην (= υποσχέθηκα) μηδενὶ μηδὲν μάθημα.
δ. Μεταδίδωμι τῷ βουλομένῳ τοῦ ἐν τῇ ἐμῇ ψυχῇ πλούτου.
- Να
αναγνωρίσετε τα απαρέμφατα των παρακάτω φράσεων αναφέροντας τη συντακτική θέση,
το είδος και το υποκείμενό τους. Κατόπιν να εξετάσετε, όπου χρειάζεται, αν
παρατηρείται ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία: (μον.
2,5)
α. Δοκω διαφέρειν ἄνδρα τῶν ἄλλων ζώων, τῷ λόγῳ.
β. Οἱ Πέρσαι οἴονται τοὺς ἀχαρίστους καὶ περὶ θεῶν ἀμελῶς ἔχειν.
γ. Ὑμεῖς τοίνυν εἰώθατε (= συνηθίζετε) ἐρωτᾶν πολλά..
δ. Μένων ἐβούλετο στρατευσαι τοῖς μέγιστα δυναμένοις (= εναντίον των πάρα πολύ ισχυρών).
Καλή επιτυχία!!!!!
Η εισηγήτρια
Ελένη Αντζουλάτου (ΠΕ02)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου