Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014



ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ                                             μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄
Σχολ. Έτος 2013-2014                                                   Ονομ/μο:____________________
                                                                                         Ημερ/νία: 13/02/2014
                        ΩΡΙΑΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ
Α. κείμενο:
Ένας στοργικός ηγέτης
παντες πιστάμεθα τι γησίλαος, που ετο τν πατρίδα τι φελήσειν, ο πόνων φίετο, ο κινδύνων φίστατο, ο χρημάτων φείδετο, ο σμα, ο γρας προφασίζετο, λλ κα βασιλέως γαθο τοτο ργον νόμιζε, τ τος ρχομένους ς πλεστα γαθ ποιεν. ν τος μεγίστοις δ φελήμασι τς πατρίδος κα τόδε γ τίθημι ατο, τι δυνατώτατος ν ν τ πόλει φανερς ν μάλιστα τος νόμοις λατρεύων. Τίς γρ ν θέλησεν πειθεν ρν τν βασιλέα πειθόμενον; [...] ς κα πρς τος διαφόρους ν τ πόλει σπερ πατρ πρς παδας προσεφέρετο. λοιδορετο μν γρ π τος μαρτήμασιν, τίμα δ' ε τι καλν πράττοιεν, παρίστατο δ' ε τις συμφορ συμβαίνοι, χθρν μν οδνα γούμενος πολίτην, παινεν δ πάντας θέλων, σζεσθαι δ πάντας κέρδος νομίζων, ζημίαν δ τιθες ε κα μικρο ξιος πόλοιτο.
Ξενοφν, γησίλαος 7.1-3
Β. Ερωτήσεις- Ασκήσεις:
  1. Τι θεωρούσε καθήκον του σωστού πολιτικού ο Αγησίλαος σύμφωνα με τον Ξενοφώντα;
                                                                                                                                                   (μον. 2)
  1. Πώς συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπολίτες του; Τι είδους σχέση επιδίωκε να δημιουργήσει μαζί τους; (μον. 2)
  2. Θα μπορούσε ο Αγησίλαος να χαρακτηριστεί, εκτός από ηγέτης, και «παιδαγωγός»; Ποια στοιχεία του κειμένου μπορούν να στηρίξουν αυτόν τον χαρακτηρισμό; (μον. 2)
  3. Να συμπληρώσετε τους τύπους που λείπουν με λέξεις της ν.ε. ομόρριζες των ρημάτων που δίνονται, σύμφωνα με το συμπληρωμένο παράδειγμα: (μον. 2)
νάγω
αναγωγή
αναγωγικός
ανάγωγος
εσάγω



ξάγω



κατάγω



μετάγω



παράγω







  1. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. (ουσιαστικά ή επίθετα) με τα συνθετικά που δίνονται: (μον. 2)
σύν + τέμνω
_______________________
παρά + τείνω
_______________________
ἀνά + μορφόω, μορφῶ
_______________________
ἀπό + καλύπτω
_______________________
ἀ- + καρπός
_______________________
διά + γράφω
_______________________
ἀεί + κινέω, κινῶ
_______________________
- + ὁρίζω
_______________________
δυσ- + τύχη
_______________________
μφί + βάλλω
_______________________
εὖ + γένος
_______________________
κατά + λέγω
_______________________
ἐπί + ὅρκος
_______________________
ἀπό+γνωση
_______________________
ἐκ + τρέπω
_______________________
ἀντί + δίκη
_______________________


  1. Να γράψετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού: (μον. 2,5)
τὸν μῆνα
__________________
τοῦ ἐλαιῶνος
__________________
τῷ πυρῆνι
__________________
τοῦ κώδωνος
__________________
τὴν ἀηδόνα
__________________
τοὺς κανόνας
__________________
οἱ νιπτῆρες
__________________
τῶν δαιμόνων
__________________
τῷ ἄξονι
__________________
τῷ βέλει
__________________
7.       τ ξίφος, πηρέτας: Να κλίνετε τα ουσιαστικά. (μον. 2,5)

ενικός αριθμός
πληθυντικός αριθμός
ονομ.




γεν.




δοτ.




αιτ.




κλητ.













  1. Στις παρακάτω φράσεις να εντοπίσετε τα αντικείμενα και να τα διακρίνετε σε άμεσο και έμμεσο: (μον. 2,5)
    α. πάππος τν Κρον στολν καλν νέδυσε.
    β. Λακεδαιμόνιοι κώλυον (= παρεμπόδιζαν) τος λείους το γνος.
    γ. Μήτε πεσχόμην (= υποσχέθηκα) μηδεν μηδν μάθημα.
    δ. Μεταδίδωμι τ βουλομέν το ν τ μ ψυχ πλούτου.

  1. Να αναγνωρίσετε τα απαρέμφατα των παρακάτω φράσεων αναφέροντας τη συντακτική θέση, το είδος και το υποκείμενό τους. Κατόπιν να εξετάσετε, όπου χρειάζεται, αν παρατηρείται ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία:  (μον. 2,5)
    α. Δοκω διαφέρειν νδρα τν λλων ζώων, τ λόγ.
    β. Ο Πέρσαι οονται τος χαρίστους κα περ θεν μελς χειν.
    γ. μες τοίνυν εώθατε (= συνηθίζετε) ρωτν πολλά..
    δ. Μένων βούλετο στρατευσαι τος μέγιστα δυναμένοις (= εναντίον των πάρα πολύ ισχυρών).





                                              Καλή επιτυχία!!!!!


                                                                                     Η εισηγήτρια

                                                                               Ελένη Αντζουλάτου (ΠΕ02)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου